Varukorg

Varukorg

Val av rullmotstånd på rullskidor

Hjul/gummi 

Hjulets tillverkas av gummi, sot och tröghetsmassa. Det innebär att gummits rullmotstånd beror på mängden tröghetsmassa tillverkaren tillför i samband med tillverkningen.

Det finns fyra olika typer av hjul/rullmotstånd

  • 1:or – Tävlingshjul på exp.vis Mästerskap och vissa internationella tävlingar
  • 2:or – Standard tillika tävlingshjul i Sverige
  • 3:or – Tröga träningshjul
  • 4:or – Väldigt tröga träningshjul

Här kommer en detaljerad beskrivning som vägledning vid val av rullmotstånd när du ska träna på rullskidor:

Rullskidåkare – Nybörjare

Har du aldrig stått på ett på ett par rullskidor tidigare och ska börja med rullskidåkning så är det vanligaste och naturligaste valet att åka på sk. standardhjul dvs 2:or. Anledningen till detta val är att de rullar tillräckligt långsamt men är inte för tröga för att jag ska orka med ett träningspass både fysiskt och mentalt. Är jag som nybörjare rädd för fart och nedförsbackar så kan man välja trögare hjul. Vi vill påpeka att det finns en uppenbar risk att 3:or kan upplevas väldigt trögt som nybörjare och man kan tappa motivationen för att man blir fort trött redan efter några kilometer och att du inte orkar hålla en bra teknik under träningspasset. Är man orolig för farten och backar är det mycket bättre isåfall att montera en broms på rullskidorna.

Rullskidåkare – BAS

När du har kommit igång med din träning och börjat bli en van rullskidåkare så kommer frågan – ska jag åka med ett trögare rullmotstånd? När du har kommit till denna nivå så upplever du med största sannolikhet att rullskidor med 2:or rullar lite fortare än när jag åker längdskidor på snö. Är du tillräckligt stark och vältränad och klara av att både mentalt och tekniskt att åka på ett par rullskidor med trögare rullmotstånd? Om svaret är ja på alla dessa frågeställningar så är det naturliga valet att byta till ett trögare rullmotstånd. Det vanligaste alternativet är att man börjar med att byta bort de slitna bakhjulen 2:or till ett par 3:or. Dvs att du kör med 3:or bak och fortsätter med 2:or fram. 

Rullskidåkare – AKTIV

Nästa nivå kallar vi att du blivit en aktiv rullskidåkare. Du har blivit en erfaren rullskidåkare och vill variera din träning för att få ut maximal effekt av din träning. Då rekommendera vi att du har två par rullskidor. Det ena paret med 2:or och det andra paret med 3:or bak och fram. Anledningen till att vi föreslår följande är att du kan inleda vårsäsongen med dina 2:or pga att asfalten är väldigt kall och trög på våren. När det blir varmare kan du gå över till dina rullskidor med 3:or allt för att minimera överbelastning och att du inte ska tappa din teknik när du blir trött. Samma sak gäller när du kommer till hösten. Då kan du med fördel använda dina rullskidor med 2:or när asfalten på nytt blir kall och trög. 

Dessutom är det viktigt att använda olika rullmotstånd baserat på om du kör intervallpass A3, distanspass A2 eller långpass A1. Vi rekommenderat att använda rullmotstånd 2:or när man kör intervallpass för att maximera puls och minimera risken för mjölksyra. När du kör dina distanspass A2 väljer du rullmotstånd 2 eller 3 beroende på hur långt du kommit i din träning dvs vilken styrka och uthållighet du har.  På långpassen A1 rekommenderar vi att du åker med rullmotstånd 3:or. Om du har styrka och uthållighet att klar av hela passet med bra teknik och att du är mentalt stark att åka upp till 2-3 timmar med 3:or på rullskidorna.

Snö&Tö Rullskidtour 2019, Gålörullen.

Rullskidåkare – AVANCERAD

Nästa nivå kallar vi att du blivit en avancerad rullskidåkare. Du har efter många års träning blivit en väldigt erfaren rullskidåkare och är i behov av stor variation och rullmotstånd för att kunna utvecklas och bli en bättre skidåkare. Då rekommendera vi att du har tre par rullskidor. Rullskidor med 2:or, 3:or och 4:or. Du är så erfaren att du väljer rullmotstånd beroende på årstid, val av olika typer av träningspass, om du ska åka själv eller i grupp. Om du känner dig sliten eller känner dig pigg. Variation är A och O och du vet exakt vad som är bäst rullmotstånd för dig när du ska träna. 

Rullskidåkare – ELIT

Om du är oerhört vältränade och tränar i princip lika mycket som eliten så finns det oftast bara ett val. Så tröga hjul som möjligt! Eliten är så vältränade att allt annat än 4:or oavsett träningsform eller distans på rullskidor ger inte en åkare på denna nivå planerad utveckling. Den enda gång de åker på lättare rullskidor dvs 1:or eller 2:or är på tävling.

Värt att notera

Om du vill träna diagonalåkning och dubbelstakning med frånskjut kan du med fördel använda 3:or eller 4:or.